Přemýšlíte, že si nemovitost prodáte sami? Že to jednoduše zkusíte a uvidíte, jak se to vyvine? To jistě můžete. Netušíte však, co se po “vyvěšení” inzerátu začne odehrávat v zákulisí. Chcete nahlédnout za oponu?
Bylo by to prima, kdyby se Vám po zveřejnění inzerátu na internetu ozvali jen skuteční zájemci o koupi nemovitosti. Bylo by fajn, kdyby na prohlídku přišli pouze vážní nakupující.
Bylo by to krásné.
Jenže realitní trh funguje trošku jinak. I když nejprve chcete prodat bez realitního makléře…
Co se tedy opravdu děje?
Všichni makléři monitoruji realitní inzerci na realitních serverech. Proč by také ne. Není na tom nic špatného. Makléř pracuje za provizi, a proto potřebuje vědět, co se kde prodává.
Ovšem ne každý makléř postupuje tak, aby hleděl i na potřeby svého klienta. Někteří zkrátka v honbě za provizí zapomínají na to, že hlavním účelem jejich práce není pouze vydělat, ale taky pomoci s rychlým a úspěšným prodejem.
Téměř ihned po zveřejnění prodejního inzerátu začnou makléři prodávajícího bombardovat telefonáty. Někdo přizná barvu a představí se jako makléř. To je fér. Někdo naopak mlží, vydává se za kupce a až na schůzce prozradí, že je makléř.
A teď si představte, že takových telefonátů bývá i přes 20.
Nejspíš Vám z toho půjde hlava kolem. To by se ještě dalo přežít. Horší je, že vážní zájemci se mají problém dovolat, protože po telefonické masáži telefon nejspíš vypnete.
Pravděpodobně neprodáte přímo zájemci.
Tlak je na Vás tak obrovský, že nejspíš podlehnete a necháte se přemluvit k zastupování, často i u více makléřů. A čím více makléřů, tím více problémů.
Víc makléřů, víc odborníků, rychlejší a profesionální prodej, řeknete si. Nekvalitní makléři mají odlišnou motivaci: Chtějí především získat provizi. Za málo práce. Za každou cenu. Vaše zájmy stojí opodál. Zaměřují se na konkurenci jenom proto, aby prodali.
Jak toho dosáhnou?
Snižováním ceny Vašeho domu, bytu, pozemku. Nebo v inzerátu slibují hory, doly.
Příklad:
Představte si, že jste se rozhodli prodat dům, třeba v Prostějově. Kývli jste několika realitním makléřům. Co se děje na realitních serverech?
I když je nemovitost stále jenom jedna, cena i popisek domu se v různých inzerátech liší. V jednom je Váš dům s výměrou 125 m2, ve druhém 123 m2. Ve třetím je cena domu 2 800 000 Kč, v dalším zase 2 550 000 Kč… Jsou tací makléři, kteří se k Vám ani nepřijedou podívat a neví, jak dům vypadá – pouze svolili, že budou Vaše fotky inzerovat, ale to je tak vše. V podstatě ani nemají zájem vědět, za kolik ho vlastně potřebujete prodat.
Jak pak může vypadat jejich práce, když ani nepřijedou na první nejdůležitější schůzku?
Co na to zájemci?
Jsou nejistí. Nejspíš vyjednávají s několika makléři a zkouší cenu domu srazit na minimum – makléři se jim budou snažit vyhovět, protože cítí provizi.
Ve výsledku můžete přijít o stovky tisíců korun.
Nehledě na to, že občas se objeví nejrůznější skryté poplatky za služby makléřů i realitek…
Pokud si chcete prodat dům sami, dobrá. I to je možnost. Bude Vás to ale stát hodně času, peněz a taky trochu nervů se zájemci. Když už se touto cestou vydáte, vytrvejte. V případě potřeby se vždycky můžete obrátit pro radu a pomoc ke zkušenému makléři ve Vašem okolí.
Jestli půjdete do prodeje s makléřem, dejte si jen pozor na to, aby se jich na Vás nesesypalo příliš. Jde o Vaše peníze a Vy musíte mít prodej pod kontrolou.
Když chcete prodej nemovitosti svěřit do rukou profesionálního makléře, držte se 3 základních pravidel – vyděláte na tom:
Šikovný a schopný makléř prodá Vaši nemovitost za cenu, kterou si sami nevyjednáte. Navíc si ušetříte spoustu papírování a nervů.
Prodáváte nemovitost v Olomouci, Prostějově, nebo okolí?
Zeptejte se nás, jak Vám můžeme pomoci>>